Okul öncesi çocukların ihtiyaçlarını ve yaratıcılıklarını tasarım sürecine dahil etmek amacıyla, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Endüstriyel Tasarım Bölümü öğrencileri, Valide Malhatun Anaokulu öğrencileriyle iş birliği içinde yaratıcı bir çalışmaya imza attı. Dr. Öğr. Üyesi Hatice S. Kesdi yürütücülüğünde gerçekleştirilen bu süreç, çocukların oyun alanlarına dair hayallerini gerçeğe dönüştürerek Okul Öncesi Çocuklarla Etkileşimli Oyun Alanı Tasarımı Sergisi ile taçlandırıldı.
Çalışma, Endüstriyel Tasarım Stüdyosu III dersi kapsamında, anaokulu çocuklarının ihtiyaçlarını ve beklentilerini anlamak amacıyla saha ziyaretleri ile başladı. Bölüm öğrencileri, tanışma ve çalıştay aşamalarında Valide Malhatun Anaokuluna giderek oyun alanı ihtiyaç ve beklentileri çocuklarla birlikte tanımlamaya yönelik eğlenceli atölyeler düzenledi. Bu katılımcı süreçte, çocukların yaparak kendilerini ifade etmesine olanak tanıyan materyaller aracılığı ile birçok oyun alanı senaryosu ortaya çıktı.
Bu ilk aşamada elde edilen veriler doğrultusunda, bölüm öğrencileri çocuklarla geliştirdikleri senaryolar üzerinden; yaş grubuna uygun modüler yapı elemanları, renk, doku ve birleştirme detayları üzerine çalışarak, her biri çocukların bilişsel ve fiziksel gelişimine katkı sağlayacak oyun alanı fikirleri oluşturdu.

Tasarım sürecinin tamamlanmasının ardından, 10 Ocak 2025 tarihinde ESOGÜ Meşelik Yerleşkesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Endüstriyel Tasarım Bölümü 2. kat koridorunda Okul Öncesi Çocuklarla Etkileşimli Oyun Alanı Tasarımı Sergisi gerçekleştirildi. 1/1 ölçekli prototiplerin yer aldığı etkileşimli sergiye, çalıştaya katılan anaokulu öğrencileri ile sınıf öğretmeni Meryem Yüksel ve anaokulu personeli, Valide Malhatun Anaokulu Müdürü Nilgün Ayhan, Fakülte Dekanı Prof. Dr. Şirin Şengel ve Eğitim Fakültesi’nden akademisyenler ile çok sayıda davetli katıldı.

Serginin en özel anlarından biri, anaokulu öğrencilerinin öğretmenleri eşliğinde tasarlanan oyun alanlarını bizzat deneyimlemeleriydi. Çocuklar, tasarlanan alanlarda oynayarak projelerin işlevselliğini test etme fırsatı buldu. Bu süreç, tasarım öğrencilerine oyun alanlarının çocuklar üzerindeki etkisini gözlemleme ve tasarımlarını geliştirme açısından önemli bir geri bildirim sağladı.
Farklı yaş gruplarının yaratıcılık yoluyla etkileşime geçtiği bu işbirliği, çocukların tasarım sürecine doğrudan katılarak oyun alanlarını kendilerine göre tasarladıkları bir ortam sundu. Ayrıca Endüstriyel Tasarım Bölümü öğrencileri için de büyük bir deneyim olan bu süreç, çocuk kullanıcılarla birebir çalışmanın, ihtiyaçları yerinde gözlemlemenin ve insan odaklı tasarımın önemini vurguladı. Bu çalışmaya ve Endüstriyel Tasarım Bölümünde yapılan diğer çalışmalara ait sergiler 14 Şubat 2025 tarihine dek ESOGÜ Meşelik Yerleşkesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Endüstriyel Tasarım Bölümü 2. kat koridorunda ziyaretçilere açık olacak.

